Blog

Môže bezlepková strava pomôcť proti refluxu?

20.04.2020 10:57
Tibor Sipos

Aj keď lepok nie je spúšťačom refluxu, existujú výskumy, ktoré tvrdia, že bezlepková strava môže pomôcť zmierniť nepríjemné príznaky vyvolané refluxom. Otázka nie je jednoduchá, preto sme sa ju pokúsili dôkladne preveriť.

Správny životný štýl, najmä správna strava, zohráva pri liečbe refluxu kľúčovú úlohu a teraz si dobre uvedomujeme, že vylúčenie určitých potravín na každodennej báze môže byť účinné pri prevencii rozvoja symptómov refluxu.

Existuje súvislosť medzi refluxom a citlivosťou na lepok?

Pri otázke súvislosti refluxu a lepku sa okolo roku 2010 objavilo niekoľko štúdií, ktoré naznačovali, že riešením problému s refluxom je bezlepková strava. Napríklad, jedna talianska štúdia (ešte v roku 2009) zistila, že pacienti s refluxom, ktorí boli citliví na glutén, a dodržiavali preto bezlepkovú diétu, lepšie reagovali na lieky proti refluxu.

Vedci tvrdili, že pacienti, ktorí dodržiavali bezlepkovú diétu, mali vracajúce sa problémy spojené s refluxom v menšom množstve, ako pacienti, ktorí túto diétu nedodržiavali. Čím to môže byť?

Hoci niektoré zdroje tvrdia, že celiakia (predtým známa ako citlivosť na lepok) a refluxná choroba vyvolávajú podobné príznaky, môže to byť iba čiastočne pravda a mnohí odborníci v súvislosť medzi refluxom a intoleranciou na lepok neveria. Oni tvrdia, že príznaky, ktoré zažívajú ľudia citliví na lepok v pažeráku, môžu byť dôsledkom narušeného tráviaceho systému.

My máme taktiež praktické skúsenosti, že niekto zbytočne dodržiaval bezlepkovú diétu, príznaky refluxnej choroby sa nezlepšili.

Faktory spôsobujúce reflux:

  • zvýšený brušný tlak (väčšinou pri obezite alebo tehotenstve)
  • častá konzumácia určitých potravín (ako sú mastné a/alebo korenené jedlá)
  • alkohol
  • fajčenie
  • užívanie niektorých liekov
  • niektoré choroby
  • stres

Príčinou refluxnej choroby je, že dolný zvierač pažeráka sa nezatvára dobre, čo umožňuje, aby sa obsah žalúdka vrátil do pažeráka (alebo ešte vyššie). Tento problém sa môže vyskytnúť sám osebe (vtedy hovoríme o jednoduchom refluxe, ktorý už takmer všetci zažili), ale ak sa stane trvalým, ide už o ochorenie.

Faktory spôsobujúce celiakiu

Citlivosť na lepok je dedičné autoimunitné ochorenie, ktorého podstatou je, že telo nevie spracovať lepok prijímaný v potrave, takže ten pôsobí na tenkú črevnú sliznicu, na čo imunitný systém reaguje vytváraním protilátok.

Reakcia môže viesť k gastrointestinálnym ťažkostiam a iným ochoreniam (pretože imunitný proces spôsobuje odumretie povrchových buniek).

Najbežnejšie príznaky refluxu sú:

  • pálenie záhy (konkrétnejšie: pálivá bolesť v hrudnej kosti)
  • pocit hrče v hrdle
  • nevoľnosť
  • nadúvanie po jedle
  • chronický kašeľ
  • zachrípnutie
  • ťažkosti so srdcom
  • kazenie zubov

Najčastejšie príznaky celiakie sú:

  • dlhotrvajúce nadúvanie a hnačka
  • okrovo-žltá stolica
  • nechutenstvo
  • chudnutie
  • kazenie zubov

Je zrejmé, že hoci sa niektoré príznaky prekrývajú, nemôžeme povedať, že sú veľmi podobné.

Takže, mali by ste sa vyhnúť lepku?

Neexistuje žiadne oficiálne stanovisko, existuje však dôkaz, že konzumácia lepku môže byť jedným z podnetov, ktorý spôsobí reflux, a v takýchto prípadoch sa môže stav dotyčnej osoby v dôsledku správnej výživy skutočne zlepšiť. Určite teda neuškodí, ak vyskúšate bezlepkovú diétu počas 5 až 6 týždňov pri pretrvávajúcich príznakoch refluxu, ale dbajte na jeden dôležitý detail! Niektoré výrobky neobsahujúce lepok sú bohatšie na kalórie (a sacharidy), preto si pri kúpe a konzumácii týchto potravín všímajte aj tieto informácie.

Vo všeobecnosti však platí: bezlepkovú diétu by mal dodržiavať ten, kto citlivosť na lepok má. Ostatným stačí, aby venovali pozornosť niektorým dôležitým pravidlám.

  1. Vedzte, čo môžete a čo nemôžete pri refluxe jesť! Ak to jesť môžete, dôkladne jedlo prežujte.
  2. Jedzte celozrnné pečivo. Tak, ako sme už popísali v našom článku o bezpečnom jedle, odporúčame konzumovať radšej viaczrnný chlieb ako biely. Ďalším bezpečným jedlom na varenie pre ľudí s refluxom je aj väčšina prírodných obilnín, ako je ryža a quinoa. Vyvarujte sa pizzi, hamburgerom, paradajkovým a krémovým cestovinám.
  3. Nejedzte 3-4 hodiny pred spaním.
  4. Pokúste sa znížiť stres.
  5. Zbavte sa nadbytočných kíl.
  6. Užívajte čajovú zmes na reflux.

Aj pre reflux platí, že liečenie (alebo zlepšenie, bezpríznakovosť) nepôjde bez vašej aktívnej snahy. Zistite, aké riešenie je pre vás najlepšie a podniknite k nemu potrebné kroky!

Nespoliehajte sa (len!) na lieky, pretože je to váš život, vaše zdravie!

WebShop System