Blog

Ako sa prejesť do zdravia, aj keď sa Vám spomaľuje metabolizmus (menopauza)

27.10.2019 06:03
Tibor Sipos

Ako človek dozrieva, tak sa jeho metabolizmus spomaľuje...

 

To znamená, že aj keď stále jete rovnaké porcie jedál ako v dvadsiatke, kilá navyše zrazu vybehnú. Túto skutočnosť si môžete všimnúť každý deň na ulici: obzrite sa, na koľkých ženách v klimaktériu sú nejaké tie plus kilá navyše.

Väčšina týchto žien však nie je lenivá. Veľa z nich aktívne športuje.

Pokazili jedine to, že sa stravujú takmer tak isto, ako pred 10-20 rokmi (keď bol ich metabolizmus ešte rýchlejší).

Čo sa dá robiť?

Vyhýbajte sa „bielej trojici“ :

  • Bielej múke
  • Rafinovanej soli
  • Rafinovanému bielemu cukru

V poriadku, ale čo teda môžeme jesť?

Bielu múku nahraďte celozrnnou múkou – našťastie si môžete vyberať so širokého spektra, prednosťou každej z nich je, že obsahujú celé jadrá. Vďaka tomu sa dostanete k výživovým látkam, ktoré zlepšujú trávenie. Pomáhajú napríklad aj pri vstrebávaní uhľohydrátov, čo pomáha aj pankreasu (týmto sa taktiež vzďaľujeme od rizika vzniku cukrovky II. stupňa).

Vďaka tomuto jednoduchému kroku získate plný rozsah predností pre svoje zdravie, a to stačí vymeniť bielu múku celozrnnou.

Pred stáročiami bola soľ cennejšia ako zlato. Kvalitná soľ je preplnená minerálnymi látkami, ktoré Vaše telo potrebuje – z rafinovanej soli tieto látky chýbajú. Napríklad, kamenná soľ z Paradaja je výnimočnej kvality a odporúčame ju aj my.

Biely cukor je bohužiaľ veľmi populárny, a pritom neobsahuje nič iné ako uhľohydráty, a je len sladký. Oveľa lepším sladidlom je med, ten totiž okrem toho, že je sladký, obsahuje aj také výživové látky a enzýmy, vďaka ktorým bude Vaše telo zdravšie.

(Potravinárske sladidlá nezaradíme medzi potraviny, pretože patria k jednoduchým dochucovadlám. Ich dlhodobá konzumácia môže viesť k závažným ochoreniam, obezite aj zápche.)

Dávajte pozor aj na konzumáciu ovocia

Ovocie naozaj patrí k tým najlepším potravinám, ale dávajte pozor na to, aby ste ho jedli v správnu dobu.

Nikdy nekonzumujte ovocie po jedlách ako dezert. Príčinou je to, že Váš organizmus spracuje ovocie ľahko a rýchlo – rýchlejšie, ako hlavné jedlo.  Rýchlejšie spracované jedlo sa ale v tráviacom trakte nevie „predbiehať“, a preto sa spracované ovocie začne rozkladať a hniť (a to spolu so všetkými škodlivými účinkami).

Nevymeňme večerný chlieb za ovocie. Večer bude Vaše telo oddychovať, nebude spaľovať toľko kalórií, a tak sa ovocím prinesené uhľohydráty uložia v podobe tukových vankúšikov.

Trochu masti nie je nepriateľom

Každými raňajkami dodajte do organizmu trochu masti, práve takto sa naštartuje výroba žlčovej kyseliny ( tá je potrebná k správnemu tráveniu). Je takmer jedno, že akého pôvodu daná masť je, to, či bude rastlinného alebo živočíšneho pôvodu, závisí od Vašej chuti.

Pokiaľ dodržíte zopár ľahších, vyššie zmienených stravovacích rád, tak aj napriek spomalenému metabolizmu môžete zostať vo forme.

Samozrejme, dôležitý je pohyb a dostatočný príjem tekutín.

WebShop System