Blog

7 Mýtov o menopauze

13.05.2020 08:00
Tibor Sipos

V našom najnovšom článku Vám predstavíme 7 mýtov v súvislosti s menopauzou...

Menopauza je obdobie, keď žena prestáva mať menštruáciu a tzv. prechod prežíva po vyhasnutí menštruačného cyklu. A čo klimaktérium? Klimaktérium je obdobie, keď organizmus prechádza hormonálnymi zmenami. Netýka sa však výlučne žien, ale aj mužov; veď existuje aj mužský klimax. 

Korene zmien sú podobné v oboch prípadoch s tým rozdielom, že u mužov prebiehajú pomalšie: kým u žien sa postupným vyhasínaním aktivity vaječníkov tvorí čím ďalej, tým menej estrogénu, u mužov sa znižuje produkcia testosterónu. 

Spoločným znakom je aj to, že produkcia týchto hormónov sa nekončí úplne a časom sa tento pokles spomalí. Existujú však mýty, ktoré medzi ženami v súvislosti s menopauzou kolujú dodnes. 

V tomto článku vyvraciame sedem takýchto mýtov.

 

#1. “Po klimaxe priberiem a nebudem mať žiadnu šancu na chudnutie”     

Nie je to pravda!

V období prechodu sa metabolizmus žien skutočne spomalí, ale tak, ako úplne nezaniká ani produkcia estrogénu, tak sa úplne nezastavuje ani metabolizmus… našťastie, inak by sme mali problém. Výskumy však dokazujú, že správnou životosprávou a pravidelným pohybom ani klimaktérium nestojí v ceste chudnutiu a zachovaniu ideálnej postavy. 

Je faktom, že to už nie je také ľahké, ako v mladosti, ale určite to nie je nemožné. Preto sme vyvinuli Balíček na menopauzu, ktorý obsahuje Čajovú zmes na menopauzu a Čajovú zmes na chudnutie. 

Keďže  dva rovnaké stavy neexistujú, vždy je potrebné uprednostniť riešenie intenzívnejšieho problému. Ak napríklad u Vás sú to príznaky klimaktéria, musíte viac piť z Čajovej zmesi na menopauzu: ak však máte problémy s hmotnosťou, pite viac Čajovej zmesi na chudnutie

#2. “Po menopauze nebudem mať chuť na sex!”

Nie je to pravda! 

Je faktom, že existujú ženy, v živote ktorých nastávajú v období klimaxu problémy v sexuálnom živote (rovnako, ako u niektorých mamičiek po pôrode), avšak menopauza nemusí bezpodmienečne súvisieť so znížením sexuálneho apetítu

Suchá vagína a znížený sexuálny apetít sa, žiaľ, môže objaviť u kohokoľvek, a dokonca aj niektoré hormonálne zmeny a psychické zábrany môžu na dvojice vplývať nepríjemne, čo si mnohí partneri (muži) nesprávne vysvetľujú. Niektorí sa domnievajú, že problém je v nich (môže to platiť pre obe pohlavia). 

Práve preto je dôležité konštatovať, že zníženie libida v období menopauzy je iba prechodný stav a na určité problémy existujú aj prírodné riešenia. Odborníci partnerom odporúčajú, aby sa vždy, keď na to majú možnosť, úprimne porozprávali o tom, čo cítia a pravidelne sa zdôverovali so svojimi problémami. 

Sexu sa nemusíte vzdať ani počas prechodu, veď spoločne a s adekvátnou intimitou sa dá prežiť aj toto obdobie. 

 

#3. Prechod prežívajú všetky ženy rovnako

Nie je to pravda

Neexistujú dva úplne rovnaké stavy a neexistujú dve ženy, ktoré by prežívali menopauzu úplne rovnako. Môžeme však konštatovať, že klimax sa objavuje spravidla vo veku 45-50 rokov, avšak samotný proces nezávisí iba od veku, ale aj od životného štýlu, zdravotného stavu a genetických daností

V žiadnom prípade neporovnávajte svoje problémy s inými ženami a menopauza neprebieha na švihnutie prútikom, či ako švajčiarske hodinky. Nie každá žena má návaly horúčavy (podľa výskumov ich má iba 20 percent žien), nie u každej ženy klesá sexuálny apetít a u niektorých po niekoľkomesačnom vynechaní sa opäť objavuje menštruácia. Ďalšie trápia poruchy spánku, či zmeny nálad. 

Tiež nie je pravda, že kto začne menštruovať skôr, aj menopauzu bude mať skôr. 

#4. “V klimaxe budem neznesiteľná!”

Nie je to (bezpodmienečne) pravda!

Výkyvy nálad v období klimaxu sú hormonálneho pôvodu, avšak nevypočítateľnosť a podráždenosť nemusia bezpodmienečne chodiť ruka v ruke s týmito emocionálnymi príznakmi. 

Faktom zostáva, že mnohé ženy sú v menopauze cítia, že v ich živote nastali výrazné zmeny a mnohé sa toho aj zľaknú, ba dokonca sa domnievajú, že odteraz budú ťažko znášať zmeny týkajúce sa ich ženskosti a blížiacu sa starobu. V dôsledku toho začnú prepadať zúfalstvu a pocit strachu a bezcennosti v nich vyvoláva bezradnosť. 

Nezabúdajme, že veľmi často paralelne s týmto obdobím “vylietajú aj deti z hniezda”, čo už samo o sebe značne mení domácu rodinnú atmosféru. Je to skutočne obdobie plné stresu (aj bez hormonálnych zmien a výkyv nálad), ale - s troškou chcenia a s pomocou - sa to dá zdolať. 

Už dávno premýšľam, že o tento zaujímavý príbeh sa s Vami podelím: vlani bol vypísaný jeden projekt, v ktorom mali ženy v menopauze opísať, ako toto obdobie obrátili do pozitívneho smeru a ako realizovali svoje sny z mladosti. Jedna začala písať, druhá sa odsťahovala do dedinky svojich snov (opustila veľkomesto pre medovníkovú chalúpku) a ďalšia začala cestovať. 

Jim Carrey raz rozprával, ako pri natáčaní filmu Grinch nezvládal 6-7-hodinové prípravy pred každým natáčacím dňom (make up, kostýmy, vlasy, skutočne to môže byť na nervy) a producenti mu priviedli výcvikára CIA, ktorý mal vo Firme jedinú úlohu. On pripravoval agentov na to, čo mali robiť, keď museli podstupovať tortúru. Carrey sa od neho naučil, ako má zvládať ten dusivý pocit bezradnosti, s ktorým súviseli filmové procedúry: akonáhle si spomenul na utrpenie a pocítil, že z neho vyviera ten mučivý pocit, hneď musel tento vzorec prelomiť. 

Dal si čaj alebo kávu, udrel si na stehno, prechádzal sa, robil dýchacie cvičenia, hlavne aby zamestnal myseľ niečím iným. Podobné to môže byť aj v tomto prípade: je potrebné nájsť niečo, čo Vás nielen zamestná, ale Vám dá aj cieľ na toto obdobie. 

 

#5. “S príznakmi klimaxu sa nedá nič spraviť”

Nanajvýš pominú samy od seba. Nuž, ani toto nie je pravda! 

Prechod sa nerovná tomu, že človek potichu trpí (vážnejšie) príznaky, preto je dobré vyhľadať odborníka (na fyzické i psychické problémy). Riešenie totiž existuje takmer na všetko. 

Rovnako, ako v iných prípadoch, aj v tomto je dôležité to, aký život žijete, veď pravidelný pohyb, zdravý životný štýl a dostatok spánku sú nevyhnutné. Vyhýbajte sa alkoholu, fajčeniu a kofeínu a snažte sa vytvoriť si harmonickú pracovnú atmosféru a rodinné zázemie. 

V tom zohrávajú samozrejme výraznú úlohu aj iní, preto sa smelo rozprávajte so svojím okolím. Najdôležitejšia je komunikácia a otvorenosť, veď sú základom toho, aby aj ostatní pochopili, čo práve prežívate. 

Výrazne môže pomôcť Čajová zmes na menopauzu, ktorá zmierňuje návaly horúčavy a nepríjemnosti spôsobené potením sa, respektíve pomáha lepšie spať, upokojuje a napomáha k dosiahnutiu vyrovnanej osobnosti. 

Nezabudnite: prechod nie je hanba. Ani v prípade, že si to mnohí myslia. 

#6. Menopauza je choroba

Nie, nie je, aj keď chvalabohu si to myslí málo žien (tento názor platí skôr pre mužov). 

Je dobré vedieť, že v prechode sa nezastavuje úplne produkcia ženských hormónov a aj znižovanie hladiny estrogénu sa po čase zastaví, veď nadobličky a tukové tkanivá aj naďalej tento hormón produkujú. 

Práve preto je treba dávať si pozor aj s hormonálnou liečbou; mnohé ženy majú pocit, že potrebujú túto liečbu, aby neboli “pranierované”, avšak pri liečbe dlhšej ako 5 rokov sa môže riziko vzniku rakoviny prsníka zvýšiť až o 20-30 percent. 

#7.“Počas menopauzy nemôžem otehotnieť”

Je to síce zriedkavé, aby niekto otehotnel v tomto období, ale nezabúdajte, že tehotenstvo je možné až do úplného odznenia menštruačného cyklu, keďže vaječníky až vtedy prestávajú fungovať. 

Preto sa odporúča ochrana, pretože ovulácia sa môže vyskytnúť aj vtedy, keď menštruácia ešte iba vynecháva. Podľa odborníkov môžeme naisto vyhlásiť, že nastalo obdobie menopauzy až vtedy, keď žena už 12 mesiacov nemala menštruáciu a už aj predtým bola nepravidelná. 

A týmto sme sa dostali na koniec zoznamu. 

Vyvrátili sme 7 mýtov a každý z bodov Vám chce povedať, že prechod je prirodzenou súčasťou života ženy. Nemusí Vás obmedzovať a môžete z neho vydolovať to najlepšie. 

Nebojte sa o tom hovoriť a nebojte sa požiadať o pomoc odborníka. 

 

WebShop System