Blog

Čo posilní váš imunitný systém?

26.03.2020 10:09
Tibor Sipos

Čo posilní váš imunitný systém? Potrebujeme ho po celý rok, ale hlavne len na jeseň a na jar (pri lúčení sa s dobrým počasím alebo jeho vítaní) sa mnohí ľudia sami seba pýtajú: „Čo posilní moju imunitu?“

Čo posilní Váš imunitný systém?

Potrebujeme ho po celý rok, ale len na jeseň a na jar (pri lúčení sa s dobrým počasím alebo jeho vítaní) sa mnohí ľudia sami seba pýtajú: „Čo posilní moju imunitu?“

Imunitný systém je prvou obrannou líniou tela, ktorá je nevyhnutná na prežitie a bez ktorej nebudete imúnni proti rôznym infekciám a nákazám. Nie je náhoda, že ju mnohí prirovnávajú k obrnenému statočnému rytierovi, ktorý bojuje do poslednej chvíle, aby ochránil naše telo.

Tento komplexný a mimoriadne zložitý systém pokrýva celý ľudský organizmus a je navrhnutý tak, aby odlíšil priateľa od nepriateľa. Imunitný systém má tendenciu byť silnejší v dospelosti, keďže do vtedy mala imunita dosť času sa vyvinúť: vytvoriť protilátky proti predchádzajúcim infekciám, takže keď sa objaví rovnaký antigén, telo ho bude môcť účinnejšie a rýchlejšie zničiť.

Samozrejme, len ak je imunita dosť silná!

Prečo sa imunitný systém oslabuje?

Najjednoduchšia odpoveď: zlý životný štýl!

A tieto chyby predurčujú to, čomu musíte venovať pozornosť.

Človek 21. storočia:

  • Nestravuje sa správne (je viac alebo menej ako by mal)
  • pohybuje sa málo
  • má veľa stresu
  • žije v znečistenom prostredí

To spôsobuje, že sa v tele hromada toxíny a po určitom čase nebude imunitný systém schopný boja. Nestačí, že sa stretáva s čoraz nepriaznivejšími účinkami, ešte aj Vy mu ubližujete.

Ako viete, že sa Váš imunitný systém oslabuje?

Oslabený imunitný systém má špecifické príznaky:

  • únava a vyčerpanosť
  • bolesť hlavy
  • pomalé a zdĺhavé hojenie rán (napr. infekčné choroby)
  • pravidelné prechladnutia
  • alergia
  • úzkosť, stres a zhoršená tolerancia voči stresu

Medzi časté príznaky patria opary a bradavice, pretože tieto ochorenia sa ľahšie vyvíjajú, ak imunitný systém nefunguje správne. Podobne vzniká akné, lupiny a vypadávanie vlasov, ale aj zápcha. Tieto príznaky môžu naznačovať nedostatok prísunu enzýmov a vitamínov.

Podpora imunity je veľmi potrebná, ak ste sa našli najmenej v troch z vyššie uvedených príznakov.

Ako môžete posilniť imunitný systém?

  1. Venujte pozornosť výžive:
    Alfou a omegou silného imunitného systému je strava bohatá na vitamíny, minerály a stopové prvky. Konzumujte veľa sezónnej zeleniny a ovocia a vyvarujte sa vopred spracovaným potravinám (a teda rafinovanému cukru a trans-tukom, ktoré takéto potraviny obsahujú).

Pamätajte na správne množstvo: Vaše telo potrebuje kvalitné sacharidy, tuky a bielkoviny (percentuálne by mali byť v strave obsiahnuté v množstve 50 - 25 - 25). Nahraďte bielu múku celozrnnou, slnečnicový olej tekvicovým olejom, olivovým olejom a/alebo tukom. Namiesto margarínu používajte maslo a pridajte na tanier šalát ako prílohu. Ak je vaša strava dostatočne pestrá (obsahuje veľa zeleniny a ovocia), staráte sa aj o prísun antioxidantov.

Nezabúdajte tiež, že konzumácia príliš veľkého množstva sladkostí alebo mastných potravín bude viac zaťažovať imunitný systém, pretože telo na ich trávenie míňa energiu. Nie náhodou hovoríme toľko o detoxikácii. Tá Vášmu organizmu pomôže trochu vydýchnuť. A práve to organizmus potrebuje na jar a jeseň najviac.

  1. Nakrájajte si trochu cesnaku k sendviču alebo praženici.
    Cesnak je jednou z najúčinnejších byliniek a korenín zvyšujúcich imunitu, vďaka ktorej sa stanú aj tie najnudnejšie raňajky pochúťkou. Oplatí sa ho však nechať na víkend a neodporúča sa pred rande...

... ale to určite viete J Nie, cesnak nie je liek (napríklad v prípade chrípky), je však prospešná rastlina s posilňujúcim účinkom.

  1. Starajte sa o pitný režim (kvalita a množstvo tekutín sú dôležité)!
    Pre začiatok: pite veľa vody a čaju. Ďalej sa vyhnite sýteným nealkoholickým nápojom. Uprednostňujte čerstvú (domácu) odšťavenú verziu ovocnej šťavy a namiesto cukru pridajte do čaju prírodné dochucovadlá.

    Čajovej zmesi na posilnenie imunity odporúčame tiež zelený čaj, lipový alebo harmančekový čaj, pretože je známe, že posilňujú imunitný systém.

    1. Nepožívajte umelé prísady!
      Vôbec ich nepotrebujete.

    2. Dopĺňajte vo svojom tele vitamín D!
      Stále viac lekárov sa stretáva s tým, že pacienti trpia nedostatkom vitamínu D, najmä cez jesenné a zimné mesiace, počas ktorých sa organizmu dostáva málo slnečného svetla.

    Vitamín D si môže telo doplniť už za pol hodiny „opaľovaním sa“ a to je kľúčové pri prevencii voči určitým chorobám. Vitamín je vlastne pre-vitamínový alebo hormonálny prekurzor, ktorého syntéza sa odohráva v pečeni (a obličkách). Je doplniteľný aj vhodnou stravou: jeho hlavnými zdrojmi sú mliečne výrobky, ryby, vajcia a pečeň. Pamätajte si, že je to vitamín rozpustný v tukoch, preto sa odporúča ho užívať v poddobe kapsuly pri jedle.

    1. Nezabudnite na pohyb! Pravidelný pohyb nie je dôležitý len kvôli plavkovej sezóne. Aj každodenná prechádzka alebo jogging je postačujúci. Ide o to, aby ste si do života priniesli určitú dynamiku. Ešte lepšie je, ak máte energiu aj na pravidelné cvičenie (či už v posilňovni alebo na hodinách jogy), ide o to, že sa pri pohybe zrýchľuje metabolizmus a krvný obeh, čo Vám môže pomôcť pri zdolávaní ochorenia.

    2. Odpočívajte a nezabúdajte na správny spánok. Kvalita a množstvo spánku sú životne dôležité. Niekoľko štúdií preukázalo, že prerušovaný spánok má vplyv na fyzické a duševné zdravie. Bez správnej regenerácie nemôže imunitný systém fungovať podľa očakávaní.

    3. Snažte sa zvládať stres! Stres nie je sám osebe nepriateľ, ale ak ho nezvládate a neodbúravate, môže sa ním ľahko stať. Aj keď je to akokoľvek neuveriteľné, jednou z najlepších metód na jeho zvládanie je cvičenie spomínané už vyššie, veď príjemne únavné cvičenie je spoľahlivým odbúravačom stresu.

    Odborníci tvrdia, že pozitívny prístup a optimizmus sú rovnako dôležité. Podľa psychológov môže duševný stav určovať fyzickú pohodu a tí, ktorí k veciam pristupujú pozitívne, môžu byť voči stresu odolnejší. Zlá nálada môže imunitný systém úplne spomaliť, zatiaľ čo smiech a dobrá nálada môžu skutočne vyliečiť veľa problémov.

    Z čoho môžete mať dobrú náladu?

    Trávte veľa času vonku (ak máte možnosť, cestujte!), čítajte veľa, počúvajte hudbu (je to čas pre Vás), rozpohybujte si telo a vytvorte hranicu medzi pracovným a súkromným životom.

    1. Príležitostne zbehnite do sauny!
      Počas náhlych zmien teploty sa telo trénuje priateľskými metódami a trochu wellnessu osvieži aj myseľ.

    2. Nielen počas chrípky venujte pozornosť hygiene!
      Pod hygienou myslíme umývanie rúk niekoľkokrát denne.

    Ak sa budete držať týchto desiatich rád, urobíte dosť pre to, aby ste si posilnili silný imunitný systém, ktorý bude odolný voči jarnému/jesennému počasiu.

WebShop System