Chudnutie blog

“Zdravé” diétne raňajky, z ktorých sa nepriberá! Ako to vlastne je?

06.05.2020 18:01
Tibor Sipos

V súčasnosti v znamení zdravého alebo diétneho stravovania narastá záujem o “čisté” prírodné potraviny...

V súčasnosti v znamení zdravého alebo diétneho stravovania narastá záujem o “čisté” prírodné potraviny a to je dobre. Avšak sú všetky potraviny také zdravé a bezpečné, ako sa to o nich tvrdí alebo majú iba dobrý marketing?

Raňajkové müsli, granola a energetické tyčinky

 

Müsli cereálie sa rozšírili ako synonymum zdravých raňajok. Samozrejme, nie len tak samy od seba, ale ako výsledok starostlivej a dôslednej marketingovej práce. Milióny ľudí túžiacich po zdravej životospráve a chudnutí sa vzdali raňajších vaječných jedál a hrianok preto, aby začali svoj deň niečím zdravým.

Lenže do krabičiek s müsli ukryli aj veľkú dávku klamstva

Hotové cereálne zmesi, ktoré sa predávajú v obchodoch, totiž môžu obsahovať až 500! kalórií a neuveriteľné množstvo cukru. Často obsahujú viac cukru, ako vláknin, čo nie je maličkosť, prihliadajúc na ingrediencie. To isté platí aj pre granolu z obchodu, ktorá si opäť vydobyla  popularitu a na energetické tyčinky. Okrem cukru v nich môžete nájsť aj umelé farbivá, zvýrazňovače chuti a samozrejme aj konzervačné látky. 

Pritom müsli a granola, respektíve z nich pripravené rezy sú skutočne veľmi zdravé. V prípade, že si ich pripravíte doma. Na skvelé cereálne raňajky nepotrebujete nič iné, ako trošku prírodných ovsených vločiek, za lyžicu Vašich obľúbených semiačok, niekoľko kúskov sušeného ovocia a trošku bieleho jogurtu.

Hneď máte hotové výdatné a zdravé raňajky… alebo nie? Možno by sa zišlo ešte preskúmať niektoré ďalšie ingrediencie týchto raňajok.

Sušené ovocie

Sušené ovocie je skvelá potravina. Vyslovene sa odporúča aj tým, čo chcú schudnúť. Teda aspoň tie domáce varianty. V sušenom ovocí sú totiž zachované hodnotné vlákniny, vitamíny i minerálne látky, preto môže byť výbornou súčasťou müsli zmesi na raňajky.

Lenže keď si kúpite v obchode sušené ovocie alebo zmesi, ktoré ho obsahujú, kupujete si súčasne aj dobrú dávku cukru. Výrobcovia totiž k sušenému ovociu pridávajú sacharózu alebo cukor, aby malo ešte lepšiu chuť. Okrem toho väčšina z nich je ošetrená sírou alebo oxidom siričitým, aby sa tým zabránilo hnednutiu ovocia. Tieto však môžu spôsobiť vážne žalúdočné problémy a vyvolať vracanie; a to už aj po konzumácii jediného sáčku sušeného ovocia, hlavne u detí. 

Kvôli týmto pridaným látkam a cukru môže byť sušené ovocie z obchodu vyslovene škodlivé pre zdravie a určite nepomôže pri chudnutí.

Nízkotučné jogurty sú klamstvo

Keď chcete schudnúť, jednou z prvých vecí, čo urobíte je, že začnete vyhľadávať nízkotučné potraviny. Je to prirodzené. Do nákupného košíka sa tak často dostávajú nízkotučné biele jogurty namiesto klasických verzií. Kupujete si ich a konzumujete s vedomím, že ste ihneď urobili niečo dobré pre svoje zdravie a chudnutie.

Mám však pre Vás zlú správu: vôbec to tak nie je.

Potravinové prípravky, ktorých obsah tuku sa umelo znižuje, dokonca vo výraznej miere, majú následne dosť nepríjemnú chuť. Dobre to vedia i výrobcovia, preto na kompenzáciu poriadne prisladia tieto produkty, inak by si ich nikto nekúpil.

Takto si však kupujete iba ilúziu zdravia, lebo potraviny so zníženým obsahom tuku, ale zvýšeným obsahom cukru sú všetko, len nie zdravé. A nielenže nepodporujú chudnutie, ale dokonca sa z nich aj priberá.

Čiže keď sa chystáte kúpiť nízkotučné produkty, spomeňte si na to, že ak je reč o zdraví a chudnutí, najväčším nepriateľom nie sú tuky, ale cukor.

WebShop System