Blog

Ako sa vyhnúť efektu jo-jo?

28.10.2019 15:21
Tibor Sipos

Tento článok odpovie nám na otázku, ako sa dá vyhnúť jednému z najväčších nepriateľov všetkých tých, ktorí chcú schudnúť, a to efektu jo-jo. Máme pre vás niekoľko tipov, aby vaša diéta bola účinná a úspešná.

Ako sa vyhnúť efektu jo-jo?

Situácia je strašne jednoduchá a takmer každý chce to isté:

  • schudnúť natrvalo
  • bez hladu
  • s najmenším množstvom investovanej energie
  • a samozrejme čo najrýchlejšie

Už sa na tom ani neprekvapíme, veď sme stále netrpezlivejší. Chceme všetko a hneď, a potom sa čudujeme, že očakávaný výsledok neprichádza. V tomto článku preskúmame hlbšie tento problém a posnažíme sa dať odpoveď na otázku, ako sa dá reálne vyhnúť jo-jo efektu, ktorý trápi mnoho chudnúcich.

Tajomstvo trvalého chudnutia?

Hneď na úvod musíme pochopiť jednu vec, tu neexistuje žiadne tajomstvo a žiadne čaro. Musíme si uvedomiť, že pre dlhodobé chudnutie sú potrebné dve veci: dôkladnosť a trpezlivosť. Áno, takmer každý dokáže schudnúť veľa a rýchlo (jednoducho nejesť niekoľko dní, alebo 1 týždeň a voila!), Ale všetci vieme, aký to bude mať koniec.

Efekt jo-jo

Je striedanie chudnutia a priberania na telesnej hmotnosti. Schudnutie o 5-10 kíl a následne pribrať rovnako, ba niekedy aj viac. Následkom toho je často sklamanie a vzdávanie sa.

„Mne sa to nepodarí... jednoducho som taká postava!“

Všetci poznáme výhovorky o ľuďoch s ťažkými kosťami a zlou genetikou. Ale vo väčšine prípadov (ak v pozadí nie je žiadna choroba) je riešenie nadváhy nekonečne jednoduché, len sami sebe si to nechcete ani priznať.

Pre trvalé chudnutie - a to nie je tá zlá správa, ale práve tá dobrá! - Potrebujete iba zmeniť svoj životný štýl, nemusí byť cieľom oslobodiť sa od niekoľkých kíl, ale cieľom by sa malo stať dosiahnutie zdravšieho životného štýlu.

A chudnutie príde samo, a s ním aj celý rad ďalších výhod. V prípade, že sa konečne rozhodnete, dávajte pozor na týchto 7 vecí!

  1. Chudnutie je maratón a nie šprint!

Zamyslite sa nad tým, ako dlho ste priberali! Kľudne si zavrite oči a točte si tie týždne, mesiace, roky v hlave.

Pravdepodobne nebude na vine leto počas ktorého ste jedli zmrzlinu jedna radosť, ale ani rodinný dlhý víkend s gulášom kotle. Ale toto všetko spolu s mnohými ďalšími milovanými pochúťkami (ktoré ste zjedli cez Vianoce, alebo kvôli stresu zo školy / roboty / rodiny / atď.). Často nehovoríme o mesiacoch, ale o preleňošených rokoch. Tak prečo si myslíte, že dokážete (alebo dokonca musíte) schudnúť do Vianoc, alebo do leta?

Namiesto drastickej diéty a mučenia seba samého musíte na sebe pracovať postupne a chudnúť po gramoch, dekagramoch, ale nech vás to nevydesí. Efekt jo-jo vás obíde práve vtedy, keď to robíte týmto spôsobom. Istý čas vydrží každý na kuracích prsiach a zelenine, ale verte, že po istom čase to vzdáva každý.

Zapamätajte si pravidlo: chudnutie je maratón a nie šprint. Ak na to zabudnete, vaše trápenie bolo na  99 percent zbytočné.

  1. Žiadne trvalé schudnutie nedosiahnete bez zmeny stravovania

Nemusíte jesť málo, ale jedzte zdravé a hodnotné jedlo. Vylúčte, alebo významne znížte, množstvo rýchlo sa vstrebávajúcich uhľohydrátov (pekárske výrobky z bielej múky, nealkoholické nápoje sýtené oxidom uhličitým, ovocné šťavy z obchodu, sladkosti) a jedzte potraviny s nízkym glykemickým indexom. Problém s rýchlo sa vstrebávajúcimi uhľohydrátmi je v tom, že rýchlo vás nasýtia, dokonca sa veľmi rýchlo i strávia, kvôli čomu rýchlo mizne aj pocit sýtosti. Okamžite si budete priať ďalšiu dávku, a kvôli nadmernému množstvu cukru sa začnú vyvíjať tukové vankúšiky. Najmä ak vaše telo nemá dostatok pohybu.

Z druhej strany však rýchle vstrebávajúce sa uhľohydráty môžete konzumovať po cvičení keď je potreba rýchlej doplnenie energie.

  1. Problémom môže byť aj jednostranná strava

Dá sa to istý čas vydržať, ale nežijeme kvôli tomu aby sme trpeli týždne. Mnoho ľudí robí chybu tam, že uverí, že chudnúť sa dá len s prísnou diétou, kde človek sa musí zrieknuť normálnej stravy a musí vydržať na „zajacovom jedálničku“. To však nie je pravda, pretože od zdravého jedla sa nedá len nasýtiť, ale dajú sa z nich pripraviť aj chutné raňajky, obedy a večere.

Je tiež dôležité, aby vaša strava obsahovala vitamíny, minerály a stopové prvky. Usilujte sa o rovnováhu: mäso, celozrnný chlieb, zelenina a ovocie by mali byť súčasťou vašej každodennej stravy. Jedzte potraviny bohaté na vlákninu a rozlúčte sa s rýchlym občerstvením.

  1. Venujte pozornosť na príjem tekutín

Minimálny príjem 2,5 - 3 litre za deň je všeobecne známe, ale poznáme ľudí, ktorí si len ťažko do seba natlačia 1 liter. Vaše telo však potrebuje tekutiny, aby správne fungovalo. Metabolizmus, myslenie, takmer všetko závisí od tohto. Berte však do úvahy, že do kategórie zdravých tekutín patrí predovšetkým voda a čaj (alebo napríklad zdravý je aj vývar); sýtené nealkoholické nápoje, džúsy, alkohol a káva zas zdravými nie sú.

  1. Jedzte radšej menej a častejšie

Napríklad namiesto 3-och jedzte 5 alebo 6-krát, a večer sa vyhýbajte ťažkým jedlám (Dopriať si môžete šalát, biely jogurt, atď.) Veľa kíl sa naberá práve z neskorej a ťažkej večere, alebo z pochúťok pri sledovaní filmov. Ak tieto veci dokážete vynechať, vyhnete sa aj efektu jo-jo

  1. Pohyb!

Nemusíte sa pripravovať hneď na maratón, a nemusíte sa stať hneď majstrom vo fitness. Ak začínate od nuly, začnite s denným cvičením 10 až 15 minút plus 30 až 45 minút chôdze. Zaručujeme, že sa to zmestí každému do dňa, nanajvýš sa musíte vzdať zastaranej show v televízii. Zvyšujte svoju záťaž rovnomerne, ako vládzete, a postupne môže prísť beh, cyklistika, kulturistika, alebo čokoľvek. Ide o pohyb. Toto vaše telo aj myseľ jednoducho potrebuje.

  1. Nenakupujte keď ste hladný!

Nikdy ... nikdy ... nikdy nehoďte na nákupy keď ste hladný.

Možete to považovať za extra bod, ale stále mnohí nepoznajú tento jednoduchý trik. Ak sa však budete držať tohto bodu, ušetríte nielen na pribratých kilách, ale aj na svojej peňaženke.

Niekoľko alternatív, ak túžiš po maškrte:

  • lahôdky vyrobené z celých zŕn
  • pripravte si pre seba zeleninu, ale dajte si pozor aj na servírovanie: nakrájajte si mrkvu, kaleráb, zeler na tenké krúžky; urobte si dressing z bieleho jogurtu (budete prekvapení, aké je to chutné), alebo z kyslej smotany s nízkym obsahom tuku
  • Ak zeleninovú maškrtu si nechystáte práve večer, tak môžete si to ochutiť aj s pridaním jablkových kociek.
  • Dávajte si pozor na množstvo, no môžete jesť aj tmavú čokoládu, aj olejnaté semená (dajte si pozor na ich kalórie)
  • Z jedálnička si nemusíte škrtať ani popcorn – samozrejme maslový je zakázaný
  • Je to pomerne bohaté na kalórie, ale vynikajúcim zdrojom bielkovín je aj zmes banánu s 1 - 2 dl gréckeho jogurtom (môžete pridať škoricu alebo ovsené vločky)

WebShop System